متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

سلام خوش آمدید

چاه دانش

سلام

دیگرمرسوم نیست کسی در مورد دانش بد بگوید . سطح دانش و تفکر بشری آنقدر رشد داشته که دانش و دانش آموزی نه تنها نکوهیده نیست، بلکه افتخار آمیز هم بنظر میرسد .

حتی از بهترین مصداقهای رشد و شخصیت یک فرددر همه جوامع بشری، به اشتباه میزان تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک محسوب میشود .

گویا آنقدر طی قرون متمادی دانش و دانش آموزی جرم تلقی شده است که هنوز دغدغه ی بشر، اثبات اشتباه بودن این گزاره است و طبیعتا انتخاب چنین تیتری در این فضای غالب کمی عجیب بنظر میرسد .

دانش نمیتواند حتی چاله باشد چه رسد به چاه مرگبار اما باور کنید دانش محض این ظرفیت را دارد .

مایلم قصه ای را جهت تبیین بهتر بحث بیان کنم :

داوود، جوانی بود تحصیل کرده رشته ی کامپیوترکه تصمیم گرفت بعد از خدمت سربازی مغازه ای علم کند و کاسب شود . دیگر مردی شده بود و کم کم زمزمه زن گرفتن او هم شنیده میشد .

بعد از مشورت با دوستان و آشنایان انتخاب او فروش کامپیوتر بود . چه آنکه پسر خاله ی داوود هم وارد کننده کامپیوتر بود و پشتوانه ی خوبی به حساب می آمد . اما داوود قصه ی ما هم از معدود ! جوانهایی بود که راه اندازی یک کسب و کار هر چند ساده را نیازمند کسب دانش میدانست . به پیشنهاد یکی از دوستان اولین کتابی که انتخاب کرد، کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی بود و آنقدر آن کتاب را پسندید که برای اولین بار در عمرش این کتاب را سه بار خواند !

کتاب بعدی مدیریت زمان از همان نویسنده بود که آخر کتاب تبلیغ آن شده بود . مدیریت زمان هم جالب بود اما بنظر میرسید هنوز کافی نبود . خب آموزش فروش چی ؟ باید کامپیوتر را میفروخت و مگر میشد بدون داشتن دانش فروش و نیز مهارتهای ارتباطی، چیزی فروخت . آه فن بیان چقدر لازم به نظر میرسید و از زبان بدن هم که نمیشد چشم پوشی کرد و هر چه بیشتر کتابها را درو میکرد تشنه تر میشد !

هرچه بیشتر دانشش زیاد میشد، ندانسته هایش بیشتر خود نمایی میکرد و تاخیر در شروع موجه تر مینمود .

داوود قصه ی ما هرچه بیشتر کتاب میخواند، به درست بودن گزاره ی زیر بیشتر پی میبرد . گزاره ای که اکثر بزرگتر های جامعه مطرح میکنند و ساعتها برای درستی اش نظریه پردازی های علمی هم میکنند . گزاره ای که یکی از عوامل مهم فلاکت ما بوده است :

 

ریسک نکن، برو یه جایی که آب باریکه بهت بدن و بیمه هم داشته باشه ...

 

دانش اگر همراه با اقدام عملی نباشد، تبدیل به چاهی مرگبار میشود . چاهی از جنس کمال گرایی و یا پوششی برای تنبلی و ترس .

و در همان ایامی که داوود قصه ی ما مشغول تحقیقات مفصل علمی بود، رفیقش مغازه ی خود را زده بود و مشغول کسب درآمد هم شده بود .

به همان اندازه که بدون دانش مشغول به کاری شدن درهر زمینه مذموم است، دنبال دانش زیاد بودن هم میتواند مهلک باشد . کما اینکه ثروتمندان بسیار زیادی را دیده ایم که بدون مدرک دانشگاهی، هزاران نان خور تحصیل کرده با انواع مدارک دانشگاهی دارند و همچنین استادان و فارق التحصیلهای مقاطع بالا بالای دانشگاهی و البته بیکار و ...

دانش آموزی برای هر شروع، ضرورت اجتناب ناپذیری است البته به شرط اینکه همراه با عمل توأمان باشد .

اما همه ما بعضی مواقع آنقدر مشغول کسب دانسته ها میشویم که به بهره وری از آنها نمیرسیم . مثلا همین نرم افزارهای رنگ و وارنگ تندخوانی . اگر یک نرم افزار ساده و ابتدایی را میچسبیدیم و فقط روزی چند دقیقه وقت صرف آن میکردیم، اتفاقات بزرگی در حوزه ی تندخوانی برای ما افتاده بود .

اگر بجای گشت و گزار بدنبال تکنیکهای جدید بشری در مورد تقویت حافظه نبودیم و همان یک تکنیک که ده ها سال پیش بلد بودیم را مرتب تمرین میکردیم، حافظه ای نجومی پیدا کرده بودیم. اما الان انواع تکنیکها و تاکتیک های متا ریدینگ و فانتوم و نارنگی و موز و ابر و... را بلدیم و در مکالمه ی خود هم از آنها جهت اظهار فضل نام میبریم اما دریغ از یک ارزن مهارت در تند خوانی وحفظ و حافظه .

اقیانوس های متحرکی از انواع دانسته ها شده ایم به عمق یک بند انگشت !

در واقع مغز ما در بسیاری از حوزه ها نقش یک فلش مموری پر و پیمانی را ایفا میکند که در قسمت فوقانی چشمانمان نصب شده و فقط و فقط باید اطلاعات را درون آن ذخیره کرد تا مبادا در مقابل دیگران کم بیاوریم و کم ذخیره کرده باشیم .

 

لطفا مراقب چاه های دانش محض باشید .

چاه هایی جذاب و دوست داشتنی اما مرگ بار .

و مگر مرگ واژه ای برای تصویر نیستی نیست ؟ ومگر صرف وقت برای کسب دانش، بدون عمل به آن، نیست کردن زمان گرانبهای ما نیست ؟

 

 

 

 

نظرات (۵)

  • یزدان مددجو
  • این بهترین توصیه ای است که میتوان از کسی شنید یا به کسی گفت
    سپاس از شما
    بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار عالی فرمودید واقعا واقعا واقعا ازتون سپاس گزارم

    بالاخره یکی پیدا شد که سخن ناب و به درد بخوری بگه،آره داداش اگر همون داشته های کوچمان را به کار میگرفتیم و به کمال ازشون استفاده میکردیم الان کسی بودیم برای خودمان و مردمی بودیم برای کشورمان و هزاران نقطه .........که نمیشه گفت،با تشکر 

    👏👏👏👏

    سلام علیکم

    متشکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    طبقه بندی موضوعی
    آخرین نظرات