متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

  راه های تقویت حافظه ؛

← تمرین پراکنده با مطالعه با فاصله
در این روش، یاد گیرنده به جای اینکه سعی کند تا یکباره و در یک نوبت مطالب را حفظ کند، وقت خود را تقسیم می کند و چندین بار آن را مرور می نماید، اگر یاد گیرنده سعی کند تا در یک نوبت همه مطالب را حفظ کند و تمام دقت خود را در همان یک نوبت صرف یادگیری آن مطلب نماید، این امر باعث خستگی و از بین رفتن انگیزه در او می شود. علاوه بر این، معمولاً پس از پایان یافتن تمرین، فراموشی صورت می گیرد. اگر یاد گیرنده چندین نوبت، صرف مطالعه مطلب کند، آنچه در نوبت قبل فراموش شده است در نوبت بعد به سرعت آموخته می شود.
← روش تداعی معانی
حافظه با یادآوری و بازیابی تقویت می شود. صورت ها و مضمونهایی که شخص به خاطر می آورد نقطه شروعی برای تداعی است. کلمه‌ «تداعی» که یک اصطلاح روان شناسی است به طور معمول با واژه «معانی» به کار می رود. «تداعی» به معنای دعوت کردن است؛ یعنی در حافظه‌ شخص هر مطلبی مطالب دیگر را به خاطر می آورد. آنگاه هر یک از این مفاهیم ذهنی جدید، اشیاء و مفاهیم دیگری را به یاد می آورد و این امر مرتباً ادامه می یابد؛ ‌و به این ترتیب مخزن حافظه وسعت می یابد. «تداعی معانی» انواعی دارد که عباتند از: تداعی در اثر «شباهت» «همراهی» «تقابل» و «تضاد». شباهت ممکن است در لفظ یا در معنی باشد. مثلاً «باران» «آب» را تداعی می کند. در تضاد، دو شیء یا دو واژه با مفهومهای متضاد در پی هم خواهند آمد، مانند سفید و سیاه. اشیایی که همراه هم هستند و یا وقایعی که همزمان و یا در پی هم رخ می دهند نیز سبب تداعی می شوند. مانند: رعد و برق. در تداعی معانی وقتی واژه را می شنویم واژه دیگری را که با آن ارتباط دارد به یاد می آوریم. با این روش می توان بسیاری از مطالب را به یاد آورد. همچنین اگر مطالب جدید با مطالب گذشته ارتباط داده شوند، بهتر در حافظه باقی می مانند.
اگر هنوز تحصیل می کنید می توانید موضوعات درسی خود را با موضوع های دیگر، مانند نقشه جغرافیا و یا تصویرهایی برای ایجاد تداعی معانی در موقع یادآوری، گره بزنید. حتی، وقتی یادداشت و یا کتابی را مطالعه می کنید سعی کنید تصویر آنها را نیز به خاطر بسپارید. مثلاً اگر جنگ نادر شاه در هندوستان را مطالعه می کنید، منظره فیل ها و فنون جنگی نادرشاه را در نظر خود مجسم کنید تا مطالب در ذهن شما همراه با تصاویر ذهنی باقی بمانند. [۴]

← استفاده از «پیش سازمان دهنده»
پیش سازمان دهنده به مجموعه ای از مفاهیم مربوط به مطلب یادگیری گفته می شود که پیش از آموزش جزئیات تفصیلی مطلب، در اختیار یادگیرنده گذاشته می شود. نقش پیش سازمان دهنده، این است که یادگیرنده را با مطالبی که قرار است بیاموزد آشنا می سازد و کمک می کند تا اطلاعاتی را که بتوان مطالب جدید را به آنها ربط داد به یاد آورند. بنابراین، پیش سازمان دهنده، یک بیان مقدماتی درباره موضوع یادگیری است که برای اطلاعات جدید، یک چهارچوب ذهنی فراهم می آورد و این اطلاعات جدید را به آنچه از قبل می داند ربط می دهد. [۵]

← روش «بند به بند»
این روش را دانشجویان زیادی طی سالهای متمادی به کار برده و عموماً از آن نتیجه مطلوب گرفته اند، جزئیات این روش به این شرح است.
۱. در اتاقی آرام پشت میز خود بنشینید پاهای خود را راحت روی زمین قرار دهید، کتاب را باز کنید و در مقابل خود قرار دهید چند صفحه یادداشت تمیز و دو سه مداد نیز در کنار دستتان بگذارید.
۲. اولین صفحه فصل را بیاورید، عنوان فصل و عنوان اول بعد از آن را ـ اگر وجود داشته باشد ـ یادداشت کنید.
۳. اولین بند را بخوانید و سپس خواندن را متوقف کنید.
۴. آنگاه به دقت به آنچه خواندید بیندیشید و در کلماتی هر چه کمتر و به زبان خودتان آن را خلاصه کنید. این خلاصه می تواند حتی چهار یا پنج کلمه باشد و به صورت جمله نباشد.
۵. با همین روش ادامه دهید و بندها را یکی یکی به زبان خودتان خلاصه کنید. عنوانهای فرعی فصل را نیز در لا به لای خلاصه های خود، در محل مناسب قرار دهید.
فایده واقعی این روش زمانی آشکار می شود که بخواهید برای امتحان آماده شوید. اگر فصلها را خوب خلاصه کرده باشید، با مرور این خلاصه ها خود را از خواندن دوباره کل کتاب معاف کرده اید. [۶]
 

مواد غذایی که برای تقویت حافظه مفید است:

متابولیسم مغز تحت تأثیر مبادلات کلسیم و فسفر قرار دارد. پس مواد غذایی ما باید از مقادیر کافی از این دو عنصر برخوردار باشند. برای «غذا دادن» به مغز و تقویت حافظه، خودرن مواد غذایی زیر توصیه می شود:
ـ شیر، یکی از اصلی ترین غذاهای ضروری مغز، شیر است. شیر با مزاج بعضی افراد نمی سازد لذا می توان آن را به صورت شیر خشک و همراه با غذاهای دیگر مصرف کرد.
ـ پنیر، به ویژه برای کسانی که با مزاجشان سازگار است خوردن آنرا توصیه می کنیم.
ـ جوانه گندم، این ماده را می توان بعنوان یکی از غذاهای اصلی مغز به شمار آورد. از حیث فسفر کلسیم و ویتامین ها بسیار غنی می باشد.
ـ ماهی. این ماده خوراکی به جهت داشتن مواد فسفری فراوان، برای مغز بسیار نافع است.
ـ تخم مرغ، در تخم مرغ مواد غذایی ارزنده به وفور دریافت می شود البته در خوردن آن افراط نکنید.
ـ بادام، گردو، فندق. توجه داشته باشید که هر چند خوردن این مواد کارخانه مغز را به تحرک وادار می سازد، به همان اندازه هضم آنها دشوار است و معده های ضعیف بایستی متوجه باشند که بخصوص شبها از مصرف آنها خودداری کنند. [۷]

توصیه اسلام برای تقویت حافظه


چیزهایی که در تقویت حافظه از نظر اسلام نقش مؤثر دارند:
ـ خواندن قرآن، به خصوص خواندن مداوم آیت الکرسی
ـ فرستادن صلوات بر محمد مصطفی ـ صلی الله عَلیهِ وَ اله و سَلَّم ـ و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ
ـ مسواک کردن
ـ عسل خوردن
ـ خوردن کشمش پیش از صبحانه؛ چرا که این ماده حاوی مقدار زیادی فسفر است که باعث رشد و سر زندگی قوای مغزی می شود.
ـ تنظیم برنامه برای کارهای روزانه

عوامل نسیان و کم حافظگی


در روایات معصومین ـ علیهم السلام ـ همچنین به عوامل نسیان و کم حافظگی اشاره شده است. به چند مورد از آنها اشاره می کنیم: ۱. انجام گناهان ۲. خوردن ترشیها ۳. خنده زیاد و بلند ۴. بی احترامی به استاد ۵. خوردن زیاد پنیر ۶. خواندن نوشته های روی قبرها ۷. خوردن و آشامیدن در حال جنابت ۸. خوردن غذای داغ ۹. زیاده روی در مباشرت جنسی ۱۰. بوییدن بوهای بد. [۸]

راه های تمرکز حواس


راه های تمرکز حواس در ابتدا تعریفی از «تمرکز» ارائه می دهیم:
← تعریف تمرکز
تمرکز حالتی است که در آن از میان افکار و آراء مختلف شخص، یک فکر در مرکز قرار می گیرد و بقیه افکار و آراء او نسبت به آن فکر، جنبه پیرامونی دارند. بنا به تعریفی دیگر، تمرکز حواس یعنی توانایی ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده انتخاب شده است و مانع شدن از اینکه این دقت و توجه به سوی موضوعات دیگر منحرف شود. [۹]

عوامل عدم تمرکز حواس


برای ایجاد تمرکز و تقویت آن ابتدا باید عواملی را که باعث می شوند تمرکز حواس شخص از بین برود شناسایی کرد و سپس با راه های مقابله با آنها آشنا شد. این عوامل عبارتند از:

← عدم علاقه نسبت به موضوع مورد مطالعه از مهمترین عوامل عدم تمرکز حواس، آن است که خواننده نسبت به کتاب یا موضوع مورد مطالعه، علاقه نداشته باشد. بهترین شیوه مقابله با این حالت، آن است که بین این موضوع یا کتاب، ‌با آنچه مورد علاقه شدید خواننده است ارتباطی برقرار شود. مثلاً دانش آموزی که به قبولی در کنکور علاقه زیادی دارد، باید میان این کتاب و قبولی در کنکور ارتباطی برقرار کند تا از این راه، حالت بی علاقگی او زایل شود. [۱۰]

← آشفتگی های درونی منشأ این آشفتگی ها در درون انسان قرار دارد مانند: نگرانی، ترس، اندوه، حسادت و به طور کلی احساسات هیجان آمیزی که در ذهن مانع تمرکز می شود. بهترین راه برای منحرف کردن توجه فکر از نگرانیها این است که آنها را در کاغذی یادداشت کنید و به خودتان بگویید که بعد از مطالعه درباره آنها فکر خواهید کرد. با این روش ساده، ذهن شما تنها متوجه مطالعه خواهد شد و به صورت موقت از پرداختن به نگرانیها منحرف می گردد و قدرت تمرکز را افزایش می دهد. [۱۱]

← عدم هماهنگی بین قدرت اراده و تخیل اگر تخیل خواننده با اراده اش هم سو نباشد نمی تواند تمرکز حواس کافی داشته باشد. در روان شناسی ثابت شده است که در این تضاد و ناهماهنگی، قدرت تخیل قوی تر از اراده است. مثلاً دانشجویی کتابی را باز می کند و به مطالعه آن می پردازد، پس از مدّت کوتاهی افکاری به ذهنش خطور می کند مثلاً با دوستانش بازی می کند، به سینما می رود... این تخیلات باعث می شود که خواننده تمرکز خود را از دست دهد. برای غلبه بر این مشکل خواننده وقتی می خواهد موضوع خاصی را مطالعه کند بهتر است خود را در حال و هوای مخصوص آن موضوع قرار دهد. مثلاً اگر کتاب پزشکی می خواند، خود را در حال و هوای پزشک قرار دهد. [۱۲]← آشفتگی های بیرونی این آشفتگی ها از تحریک های غیر عادی حواس مختلف انسان ایجاد می شود، هر گونه تحریک غیر عادی حواس، ممکن است فرایند تمرکز را با اشکال مواجه کند. تشنگی، گرسنگی، درد، گرما، سرما و.. موجب بر هم خوردن تمرکز می شود. برای رفع این آشفتگی ها باید تا حدّ امکان محیط مطالعه را از محرک های خارجی دور ساخت. مثلاً ‌محیطی را برای مطلاعه انتخاب کنید که در آنجا صداهای ناهنجار، رفت و آمد وسایل نقلیه و.. نباشد. همچنین نور محل مطالعه هم باید به اندازه کافی باشد. [۱۳]

گوش دادن به موسیقی رادیو یا نوارهای آهنگ هنگام مطالعه باعث انحراف توجه و کاهش تمرکز می شود. این که بعضی ها می گویند که صدای رادیو یا نوار موسیقی در تمرکز به آنها کمک می کند درست نیست. اگر دانش آموزی با این طریق مطالعه، خوب یاد می‌گیرد با حذف موسیقی نمراتش بهتر خواهد شد. [۱۴]

اقدامات زیر همچنین برای ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه مفید خواهد بود: ـ طرح سؤالات و یافتن جواب آنها هنگام مطالعه موجب از بین رفتن بی حوصلگی و باعث تمرکز بهتر می شود. ـ تجسم کردن، یعنی استفاده از حواس مختلف و تفکر بر روی مطالب و در نتیجه معنا بخشیدن به کلمات و پی بردن به هدف نویسنده. ـ یادداشت کردن، خلاصه کردن، علامت گذاری، حاشیه نویسی و مرور مطالب. تمام این کارها یادگیری را آسان و تمرکز را بهبود می بخشد.

عبارت خواندن، تمرکز را افزایش می دهد. زیرا از طریق عبارت خوانی، شما با سرعت نزدیک به سرعت اندیشیدن خود، می خوانید. در حالی که در کلمه خوانی مجبورید با پهلوی هم قرار دادن کلمات به معانی برسید، که این خود باعث حواس پرتی می شود. [۱۵]

منابع بیشتر جهت مطالعه



۱. تقویت حافظه، محمد حسین حقجو
۲. چگونه حافظه خود را تقویت کنیم، جیمر وینلند، ترجمه شمس الدین زرین کلک.
۳. راهنمای تمرکز بهتر، ملوین پاورز، رابرت اس، استارت، ترجمه حسین نیر.
۴. روش های مطالعه، علی اکبر سیف.
۵. شرایط یادگیری، ترجمه‌ جعفر نجفی زند.
پیامبر اکرم ـ صلی الله عَلیهِ وَ اله و سَلَّم ـ
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است.


پانویس


 

 

۳.

↑ . روشهای یادگیری مطالعه، سیف، علی اکبر، نشر دوران ۱۳۷۷.

۴.

↑ . حافظه برتر، هرو آبادی، نشر سالمی۱۳۸۱.

۵.

↑ . روش یادگیری و مطالعه، سیف، علی اکبر، نشر دوران، ۱۳۷۶.

۶.

↑ . فن مطالعه، فریل اینس، لیندا ترجمه صلحجو، علی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول، ۱۳۷۳.

۷.

↑ . حافظه، رزم آزما، هوشیار، نشر سپنج.

۸.

↑ . راهنمای حفظ قرآن، البصری، صفاء الدین،‌ ترجمه محمد مهدی رضایی، دفتر نشر الهادی.

۹.

↑ . مطالعه روشمند، خادمی، عین الله ، نشر پارسیان.

۱۰.

↑ . مطالعه روشمند، خادمی، عین الله ، نشر پارسیان.

۱۱.

↑ . عوامل موفقیت در تحصیل، نظری، مرتضی، نشر مدرسه برهان.

۱۲.

↑ . مطالعه روشمند، خادمی، عین الله ، نشر پارسایان.

۱۳.

↑ . عوامل موفقیت در تحصیل، نظری، مرتضی، نشر مدرسه برهان.

۱۴.

↑ . شیوه های یادگیر مطالعه، دلجو، شریعت. نشر زرین.

۱۵.

↑ . شیوه های یادگیر مطالعه، دلجو، شریعت. نشر زرین.

 

منبع: ویکی پرسش

نظرات (۵)

با سلام خیلی ممنون از سایت زیباتون واقعا عالیه خدا انشااله خیرتون بده
هر چی گفتین واقعا درسته چون من تجربه کردم واقعا مفید بود ممنون ممنون
پاسخ:
سلام. از لطف و عنایت شما متشکرم
واقعا دستتون درد نکنه به موارد بسیار خوبی اشاره کرین
سلام
متشکرم
ظاهرا نظر طب جدید در مورد تأثیر پنیر بر حافظه بر خلاف روایات و طب قدیم است.
پاسخ:
سلام. از دقت نظر شما متشکرم
درباره تفاوت نظر طب جدید با روایات مطلب زیر مناسب است:
امام موسی بن جعفر(علیه السلام)فرمودند:9 چیز است که موجب غلبه فراموشی می شود.یکی از آن ها پنیر است(حلیه المتقین.خاتمه.آداب متفرقه)

پنیر یکی از اشکال آشنای لبنیات و فرآورده ای بسیار خوش خوراک و مطبوع است.پنیر سرشار از کلسیم است و فسفر فراوان نیز در خود دارد وهمه ی اینها به نفع سلول های مغز واعصاب است،اما مشکل در جای دیگری است.دوروایت دیگر وجود دارد که با کنار هم گذاشتن این روایات می توان نتیجه ی قابل قبولی گرفت.

یک روایت می گوید  که خوردن پنیر به تنهایی ضرردارداما هنگامی که با گردوخورده شود؛نه تنها ضرر ندارد بلکه برای بدن مفید است(اولین دانشگاه آخرین پیامبر.ج6ص196)

و روایت دیگر می گوید که ضرر و زیان پنیر در قشر آن یعنی لایه ی سطحی آنست که در اثرکهنه شدن ورشد میکروبی بر سطح آن ایجاد می شود(اولین دانشگاه آخرین پیامبر،ج6ص271)

پس به نظر می رسد چنانچه پنیر بهداشتی وپاستوریزه-یعنی بدون رشد میکروبی-وهمراه با گردو استفاده کنید واز پنیرهای مانده وتغییر رنگ داده پرهیز کنید از ضررهای آن از جمله ضعف حافظه،درامن خواهید ماندواز خواص فراوان تغذیه ای آن نیز بهره خواهید برد.

از طرف دیگر از نظر آیت الله تبریزیان ، پنیری که در بازار الان وجود دارد نوعی ماست است و پنیر واقعی ، اسفنجی است و سوراخ دارد...


  • دریافت پروانه ساخت
  • عجب!!!
    با سلام و درود ....

    خدا قوت....

    عالی بود مخصوص پاراگراف 11 !!!

    پاسخ:
    سلام. متشکرم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ابزار هدایت به بالای صفحه