متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

به نقل از گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس ، دکتر «محمد سیدا» مرد حافظه ایران در مقاله ‌خود به نکاتی اشاره کرده است که می‌تواند حافظه را تقویت بخشد و ما را در انجام کارها یاری کند. وی در مقاله خود به تکنیک‌هایی اشاره کرده است که به شما کمک می‌کند حافظه‌تان تقویت شود

دکتر محمد سیدا، مرد حافظه ایران برای شما تکنیک‌های تقویت حافظه را بیان می‌کند ؛

این تکنیک‌ها را از امروز به‌کار بگیرید:

1- اعتماد به حافظه

یکی از موارد خیلی مهم برای تقویت حافظه، اعتماد به حافظه است. روانشناسان حافظه را به یک شبکه یا توری تشبیه کرده‌اند؛ به هر میزان نسبت به توانایی حافظه تردید کنید، سوراخ‌های این شبکه بازتر می‌شود و نمی‌توانند مطالب را خوب نگه دارند.

ولی اگر به حافظه‌تان اطمینان داشته باشید، سوراخ‌های شبکه بسته می‌شوند و مطالب را بهتر نگه می‌دارند پس به توانایی مغز و قوی بودن حافظه‌تان اطمینان کنید تا حافظه نیز به شما کمک کند؛ هیچ وقت به قدرت حافظه خود شک نکنید:

اشخاصی که جملاتی از قبیل «حافظه‌ام ضعیف شده، سنم بالا رفته و دچار فراموشی شده‌ام،

مطالب را خوب نمی‌توانم به خاطر بسپارم، زود فراموش می‌کنم»

را مرتب تکرار می‌کنند به شدت به قدرت حافظۀ خود

لطمه وارد می‌سازند.

چون با گفتن این جملات به خودشان تلقین می‌کنند که حافظه‌شان ضعیف شده است. اکنون یکی از برنامه‌های هفته آینده یا فردا را بدون یادداشت کردن به خاطر بسپارید و تنها بر اساس اعتماد به حافظه خودتان عمل کنید.

2- به کار انداختن حافظه

کسانی که از ذهن و حافظه خود به طور منظم و مستمر استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران در معرض فرسایش و ضعف حافظه قرار می‌گیرند همان گونه که اگر اعضای بدن انسان، جنب و جوش و فعالیت نداشته باشند دچار سستی و تنبلی می‌شوند، حافظه هم اگر مورد استفاده قرار نگیرد ضعیف می‌شود.

استادانی که پژوهش و مطالعه را کنار نگذاشته‌اند نسبت به استادانی که دست از تحقیق برداشته‌اند از حافظه بهتری برخوردارند.

دلیل عمده این اتفاقات این است که در اشخاص مسن با وجود اینکه برخی رشته‌های عصبی به سبب افزایش سن از دست می‌روند اما بر اثر کار مداوم و مستمر و استفاده از مغز، ممکن است تا میزان 25 درصد از رشته‌های عصبی یک فرد 50 ساله بیشتر باشد.

راکد گذاشتن و به کار نگرفتن حافظه، آن را از حالت پویایی بازداشته

و حالت رکود و خمودگی ایجاد می‌شود و فرد احساس می‌کند

که حافظه‌اش ضعیف شده است.

3- بررسی و مرور کارهای روزانه

هر شب موقع خواب، یا هر موقعی از روز که فرصتی پیدا می‌کنید کارهای روزانه را به طور منظم و تا حد ممکن به صورت جزیی به خود یادآوری کنید و یا بر روی کاغذ بنویسید؛ این تمرین مغزتان را وادار به فعالیت می‌کند و در نهایت باعث تقویت حافظه می‌شود.

علاوه بر این، یک بار هم کارهای مثبت و مؤثری که انجام داده‌اید و یا اوقاتی را که بیهوده تلف کرده‌اید، یادآوری کنید و اگر برنامه نامنظمی داشته‌اید، در روزهای آینده آن را تکرار نکنید.

در واقع مرور کارهای روزانه علاوه بر تقویت حافظه، روند پیشرفت زندگی شما را ترسیم می‌کند و نقاط ضعف و قوت شما را گوشزد می‌نماید.

4- تمرکز

تمرکز یعنی دقت روی یک موضوع مشخص، بی‌ آنکه افکار دیگری ذهن را به خود مشغول کند؛ تمرکز یعنی یک بعدی فکر کردن و افکار بیهوده و اضافی را کنار گذاشتن، یعنی تمام حواسمان به کاری که انجام می‌دهیم باشد. همزمان با کنترل ذهن، حافظه خود را نیز تقویت خواهید کرد.

تمرکز در هنگام یادگیری و به خاطر سپاری، مدت زمان و دفعات لازم برای

تکرارِ موضوعِ موردِ یادگیری را کاهش می‌دهد.

5- فاصله بین یادگیری

یکی از علت‌های مهم خستگی مغز، طولانی بودن مطالعه است. بین یادگیری فاصله بیندازید. پس از یادگیری یک مطلب چند دقیقه صبر کنید تا مطلب در مغز جا بیفتد، بعد مطالعه را ادامه دهید. در کل روش «هر نیم ساعت مطالعه، پنج دقیقه استراحت» را فراموش نکنید.

6- فهمیدن

معده برای هضم و جذب است. یک لقمه برای معده زحمت زیادی ندارد اما اگر چند لقمه را یک دفعه با هم در دهان بگذاریم نمی‌توانیم خوب بجویم، خوب ببلعیم و خوب هضم کنیم.

کار مغز نیز شبیه کار معده است مطالب را خوب بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید آنگاه به خاطر بسپارید؛ از حفظ کردن بدون درک معنی خودداری کنید.

 

7- سیستم لایه لایه برای یادگیری اشعار

شعرهایی را که دوست دارید بخوانید و با استفاده از سیستم لایه لایه به خاطر بسپارید. با این روش حافظه خود را تقویت کنید هر بیت را که یاد گرفتید برگردید و از اولین بیت تا جایی که یاد گرفته‌اید مجدد از حفظ بخوانید و به آن بیت بعد را اضافه کنید و همین طور وقتی بیت جدید را یاد گرفتید به بیت اول برگشته و تا آخر همین طور ادامه دهید.

8- تنفس عمیق

یکی از روش‌های مهم برای تقویت حافظه تنفس عمیق است؛ با کمک تنفس عمیق می‌توانید به اندازه کافی اکسیژن به سلول‌های مغز برسانید.

مناسب‌ترین شیوه برای تنفس روش 2-4-1 است. یعنی یک شماره دم، چهار شماره حبس تنفس و دو شماره بازدم، اگر تنفس عمیق در کنار طبیعت یا هوای آزاد صورت بگیرد بسیار بهتر از تنفس در هوای بسته است.

این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از علل کم کاری و ضعف حافظه نرسیدن اکسیژن خون به مغز است بنابراین در هنگام مطالعه فضای اتاق باید اکسیژن لازم را داشته باشد.

(برگرفته از سایت ذهن برتر)

نظرات (۱۲)

  • خدایا به امید تو
  • بسیار عالی موفق باشین مطالب مفیدی بود
    با سلام من به سایت  شما خیلی علاقه مندم چون مطالب بسیار اموزنده ای دارد از شما ممنونم یک سری هم به وبلاگ من بزنید
    sgi.blogfa.com
    پاسخ:
    سلام. وبلاگ شما را دیدم.حتما شما یکی از جوانان با استعداد فعال و پرشور در عرصه بازی های رایانه ای هستید.
    اما اگر اجازه بدهید دو توصیه خدمت شما و کاربران عزیز دارم ؛

    اول اینکه متاسفانه اکثر بازی های رایانه ای بخصوص اکشن و هیجانی ، قدرت توهم انسان را بالا برده و شدیدا حافظه را تخریب می کند که می تواند تبعات بدی در آینده تحصیلی افراد داشته باشد. این قضیه در دانش آموزان و دانشجویان متعددی مشاهده شده و غیر قابل انکار است

    و دوم اینکه کارشناسان علوم روانشناسی و تربیتی قائل هستند اعتیاد به بازی های رایانه ای از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک تر و مخرب تر است و در این باره مقالات زیادی در اینترنت موجود است.( برای مثال مراجعه کنید به مقاله "اعتیاد به بازی‌های ویدئویی" در ویکی پدیا)
    سلام . من علی هستم.
    شاگرد استاد هستم. ازتون درخواست دارم تا استاد محمد سیدا رو بیشتر معرفی کنید.

    البته نمیدونم به ایشون بگیم استاد یا مهندس یا دکتر ؟؟؟ چون ایشون مهندس مکانیک از دانشگاه تهران هستن و هم چنین مدرک روانشناسی نیز دارند..

    رتبه ایشون در کنکور سراسری هم 36 بوده است....

    این استاد عزیز بنده رو هم معرفی کنید.
    پاسخ:
    سلام . ان شاء الله
  • سید رامین
  • خیلی سایت خوبی دارید
    قدر دان و سپاسگذار شما هستم
    سایتتان را گسترش و مطالب را بیشتر کنید
    با تشکر
    سلام علیکم
    یاشی یاسوز
    چوخ ساغ اولون
    پاسخ:
    علیکم السلام
    متشکرم
    زنده باشی
    سلام
    عالی بود.
  • تغییر کاربری
  • از مطالب خوبتان سپاسگذارم
    سلام!

    مطالب بسیار جالبی هستند.

    شما میدانید که چه طور می شود یا استاد سیدا ملاقات کرد؟
    پاسخ:
    سلام. نه متاسفانه.باید از سایت خودشون پیگیری کنید
  • محمد طاها حقیرابراهیم ابادی
  • ممنون از مطلب خوبتون لطفا به وبلاگ من هم مراجعه کنید
  • حسن ابراهیمی
  • مطالب عالی بود
  • سمیه محمدى
  • دکتر سیدااین دانشمندبزرگ افتخارایران وایرانیان هستن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    ابزار هدایت به بالای صفحه