متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

متاریدینگ

آموزش و بررسی روش ها و ابزار تندخوانی

سلام خوش آمدید

برای بدست آوردن حافظه‌ای بهتر راههایی وجود دارد که در زیر بیان می‌شود.
یک لیست از اعمالی که باید انجام دهید تهیه کنید:
از آنجایی که حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدودی دارد شما می توانید با تهیه یک لیست از مواردی که می‌خواهید بخاطر بسپارید به حافظه خود کمک کنید این عمل همچنین ذهن شما را برای فعالیتهای مهمتری آزاد می‌گذارد.
▪ موضوعاتی را که می‌خواهید به خاطر بسپارید دسته‌بندی کنید:
در صورتی که قلم کاغذ در دسترس نبودند با دسته‌بندی کردن مواردی که باید در ذهن نگهدارید سبب به خاطر سپردن مطلوبتر موارد می‌شوید.
مثلا در مورد خرید روزانه به طریق موادی که باید تهیه کنید را دسته‌بندی کنید مثلا پنج قلم سبزی، چهار قلم وسایل خانه، سه قلم میوه و غیره.
▪ ایجاد ارتباط بین مواردیکه باید به خاطر بسپارید :
مثلا هنگامی که مجبور به حفظ کردن اعداد هستید، بهتر است بین آنها ارتباطی برقرار کنید بدین صورت که اگر می خواهید شماره های ۲ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۱ ، ۴ ، ۱ ، ۴ را حفظ کنید احتمالا برای از بر کردن آن مشکل خواهید داشت اما اگر بین آنها اینگونه ارتباط برقرار کنید که : ( ۲ ، ۲ ) ۴۵۶ ، ۱۴۱۴ که شماره تلفنهای مکانی خاص است راحت‌تر می‌توانید آن را از بر کنید.
شماره تلفنها عموما دسته بندی شده‌اند و راحت‌تر حفظ می‌شوند این روش مانند دسته بندی کردن که در قبل توضیح داده شده می‌باشد. اما بیشتر بر روی اعداد انجام می‌گیرد.
▪ برای بخاطر آوردن اسامی به قیافه‌ها فکر کنید:
راه حفظ کردن اسامی این است که یک رابطه بین اسم و قیافه فرد ( وجه مشترک ) به وجود آورید بهتر است یک خصوصیت برجسته از ظاهر فرد را پیدا کنید و بر آن متمرکز شوید.
▪ افکار خود را خلاصه کنید:
بیشتر دانشجویان برای نکات مهم یک کتاب از ماژیکهای مخصوص متن استفاده می‌کنند این عمل به آنان کمک می کند به هنگام دوره کردن تنها این مطالب را مرور کنند حال همین کار را می‌توان بصورت ذهنی انجام داد یعنی آنچه مهمتر است را انتخاب کنید و آنها را بخاطر بسپارید.
▪ تا آنجا که می‌توانید مطالعه کنید :
مشکل شما فراموش کردن کلمات است این بدین خاطر است که آنها را زیاد بکار نمی‌برید مثلا در زبان انگلیسی حدود ۲۰۰۰۰۰ لغت وجود دارد حال آنکه تنها حدود ۵۰۰۰ لغت در کارهای روزمره بکار می‌روند و طبیعی است که اگر از همین لغات استفاده شود کلمات دیگر بتدریج از خاطر می‌رود.
برای رفع این مشکل باید تا آنجا که می‌توانید مطالعه کنید برای این منظور داستانهای خوب ادبیات کلاسیک انگلیسی مثل کتابهای چارلز دیکنز، جین استین، یا سامرست موآم را بخوانید.
▪ خود را بیازمایید:
یکی از راههایی که فرد را مطمئن می‌کند مطلبی را فراموش نکرده است این است که خود را بیازماید مثلا قبل از امتحان از خود آزمونی بگیرد این آزمون سبب می‌شود که علاوه بر آنکه مطالب را در ذهن خود مرور
می‌کنید مطالبی را که فراموش کرده‌اید دوباره به خاطر بسپارید.
▪ آرامش خود را حفظ کنید:
اضطراب و نگرانی بوضوح می‌تواند حافظه را مختل کند بنابراین اگر دچار فراموشی می‌شوید احتمال دارد فکرتان خسته شده و نیاز به استراحت داشته باشید همچنین برای بخاطر سپردن و بخاطر آوردن موضوعات مختلف باید در خود ایجاد آرامش کنید.
▪ به داروهای مصرفی خود دقت کنید:
داروهای بسیاری وجود دارند که در ایجاد فراموشی مؤثرند مانند قرص‌هایی که برای لاغری بکار می روند، قرصهای ضد فشار خون، آنتی هیستامینها و ...
▪ راههای متفرقه:
آنچه که می‌خواهید به خاطر بسپارید، به صدای بلند با خود تکرار کنید. از نشانه هایی مثل بستن نخ به دور انگشت و یا وارونه بستن ساعت و غیره استفاده کنید.
▪ هشدارهای پزشکی:
هر فراموشی جزیی را نمی‌توان بیماری فراموشی سالمندان و یا آلزایمر تلقی کرد در صورت داشتن موارد زیر، فراموشی شدید و حاد بوده و باید به پزشک مراجعه کنید. ارتباط خود را با دنیای پیرامون خود از دست داده‌اید، مثلا فراموشی سال جاری و یا تاریخ روزی که در آن هستید، فراموشی مکانی که در آنجا هستید، فراموشی نام همسر و همین طور فراموشی سال تولد خود و غیره. فراموشی شما به حدی رسیده است که از آن احساس نگرانی می کنید. فراموشی شما به حدی رسیده است که در انجام فعالیتهای روزانه خود دچار مشکل شده اید.

نظرات (۲)

  • دریافت جواز کار
  • بسیار عالی
  • آرزو خورشیدی
  • نهایت سپاس از سایت پر بارتون . خیلی  دنبال راههای تقویت حافظه و سرعت مطالعاتی  بود م واقعا خیلی خوب بود 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    طبقه بندی موضوعی
    آخرین نظرات